Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

söndag 26 april 2015

Får det vara en kopp med månblomste?

Nu är jag klar med en ny tavla. Motivet är inspirerat av något jag läste om när jag letade fakta kring häxörter.
Motivet är en änglatrumpet och en tekopp där ångan från teet stiger upp i blomman. Jag läste nämligen att i viktorianska England så brukade de fina damerna träffas i de stora växthusen där exotiska växter ställdes ut ifrån de engelska kolonierna. Ibland hade de testunder i dessa trädgårdar, och då ställde man sina tekoppar under änglatrumpeterna så att fukten från blomman skulle droppa ner i tekoppen. Detta skulle ge märkliga och trevliga sensationer. Troligtvis är detta en skröna men tanken på dessa damer som sippar halucinogena ämnen i en exotisk trädgård inspirerade mig.

Förutom denna berättelse är änglatrumpet en häxväxt. Den orsakar hallucinationer och sägs ha använts av häxor inför deras flygturer. De bryggde ett te på blommans frön och kallades för månblomste. Eller så gjorde man en salva som man smorde in kvastskaftet med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar