Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

torsdag 22 december 2011

Julgodis i massor.

Nu har det bakats och julstökats en del här hemma. Har testat på lite olika julgodisrecept och en del har lyckats en del andra har väl blivit sådär. Det är alltid kul att testa lite nya recept och få nya favoriter.

I år har det blivit lite tomtefudge som har blivit en favorit här hemma. Innan har jag gjort med lite olika smaker men i år blev det bara en. Tomtefudge har smak av skumtomtar och de är väldigt enkla att göra, och de är alltid lika uppskattade.


Recept på Tomtefudge

4 dl Socker
2 dl Vispgrädde
100 g Smör
ca 20 st (100 g) skumtomtar eller vilka andra skumgodisar man vill använda.
200 g Ljus Blockchoklad

Rör ihop Vispgrädden, sockret och smöret i engryta och smält ihop allt till en smet. Lägg i skumgodisarna och rör tills de har smält. Det är lättast om man tar några åt gången.
Smält blockchokladen över vattenbad och rör ner i smeten. Häll upp i en form klädd i smörpapper. Ställ fudgen kallt för att stelna. Sedan är det bara till att skära upp fudgen i bitar. Förvara den kallt då den kan bli lite kletig om den står för varmt.

Jag har både testat med att använda mig av skumbananer och vaniljskumgodis, och det fungerar lika bra. Smaken på fudgen avgörs av vilket skumgodis man vill använda. Jag har även testat att använda mig av lite whiskey essense för att få lite whiskeysmak och det har blivit jättegott. Har fler ideér på vad för smaker man kan använda sig av, men det får bli till att testa nästa år.

Ett annat julgodis som jag gjort i år var vitatryfflar med päroncongac. Har inte testat detta receptet innan men det var förvånansvärt enkelt. Jag hittade receptet bland ICA kurirens recept på nätet. Det går att använda sig av vilken spritsmak man än vill, jag valde päroncognac för det är gott ihop med choklad. istället för att doppa dem i choklad så rullade jag dem i cacao.



Dessa ska smaka gott på julafton.

Recept på vitatryfflar

1 dl vispgrädde
3 msk sprit (av favoritsorten)
200 g vit choklad

Koka upp grädden och spriten.
Tillsätt chokladen och rör till en jämn smet. Kyl smeten i ett vattenbad.
Låt chokladen stå svalt över natten. Rulla små kulor av smeten.
Sedan kan du välja om du vill smälta mer choklad för att doppa dem, annars går det bra att använda cacao, kaksmulor eller vad man nu vill.

Har även gjort brända mandlar vilket inte var så svårt som jag trodde. Jag använde mig av Leilas Lindholms recept via recept.nu.


Recept på brända mandlar
Till en strut

250 g skalad hel mandel
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering

Smält florsockret tillsammans med mandeln i pannan till de knäpper. Rör hela tiden. 
Ta av ifrån värmen och låt dem vila i ca 1 min.
Strö 1 dl florsocker och blanda.
Slå upp på bakplåtspapper och separera mandlarna ifrån varandra med en gaffel.
Låt dem svalna och sedan är det klart. Superenkelt!


Så nu ska vi bli riktigt tjocka och stinna till jul. GOD JUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar