Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

fredag 25 februari 2011

Cakepops recept

Idag hade jag äntligen tid till att göra färdigt mina Cakepops. 
Cakepopsen är gjorda av philadelphiaost och smulad tigerkaka som blandats till en jämn smet.
Efter det smälte jag vit choklad med lite blå karamellfärg i och doppade dem i strössel. 
Det var lite problematiskt att hitta något att sätta dem i där de kunde stå och stelna. så jag gav upp och gjorde små praliner av dem istället. Det funkade lika bra och de blev farligt goda. 

Receptet på philadelphia cakepops kommer här.
Mixa ca 500 gram tigerkaka eller sockerkaka och blanda med ca 150 gram färskost till fast och smidig deg.
Rulla degen till lagom stora bollar, ca 3 cm. Lägg dem på en tallrik och ställ in dem i frysen i ca 30 min. 
smält 300 gram vitchoklad. Om du väljer att sätta dem på pinne så doppa ena änden av pinnen i chokladen och stick in i kakbollen. låt stela något innan du doppar hela bollen försiktigt i chokladen. Låt rinna av och dekorera med strössel. Stick ner pinnen i en bit frigolit eller oasis så den stor rakt och stabilt, och låt sedan dem stelna i kylen en stund. 
Det går lika bra att istället göra praliner. Jag gjorde så att jag lade ner en i taget i chokladen och rullade runt den med en gaffel. Sedan fiskade jag upp kakbollen och lade den på en tallrik. Lägg bakplåtspapper under ås du får loss dem när de har stelnat. Dekorera med strössel och ställ in dem kylskåpet eller frysen. Ät och njut.

När man bakar efter detta recept så behöver man inte nödvändigtvis använda sockerkaka eller tigerkaka. Ta vilka kaksmulor som helst med olika smak och pröva dig fram. 
Kommer själv att experimenteraen del i framtiden. De var inte särskilt svåra att göra.
Här kommer lite bilder på resultatet.



Den mumsiga insidan under den numera blå chokladen

Så här fina blev pralinerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar