Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

måndag 7 februari 2011

Metro 2033 – den sista tillflykten av Dmitrij Gluchovskij

Har börjat läsa Metro 2033 - den sista tillflykten av Dmitrij Gluchovskij. Tänk dig att ett kärnvapenkrig har gjort jordens yta obeboelig med skrämmande mutationer och livsfarlig strålning. 
Boken handlar om hur människor i ett försök att överleva har byggt upp ett komplicerat samhälle under jorden i Moskvas tunnelbanesystem. Människor lever i ett delvis mörker med det ständiga hotet utifrån från ytan och inifrån tunnlarna, men även från varandra. Olika federationer och grupperingar har skapats i ett försöka att överleva. Rädslan för mutanter som trebeningar, tvåhövdingar och  de svarta gör människorna paranoida och nära på att ge upp. 

Boken handlar om Artiom som lever på stationen VDNCh som är en oberoende station i närheten av den botaniska trädgården. Människor lever på svampar och de vita grisar som lyckats räddas från ovansidan. Stationerna skyddas av de vaktutposter som är placerade vid ingångarna och in i tunnlarna. Nya mutationer har dykt upp och frågan är var de kommer ifrån och hur det ska gå för de få människor som finns kvar. 

Jag har en del förhoppningar på denna boken eftersom jag gillar postapokalyptiska böcker och människans uppfinningsförmåga och eviga kamp för att överleva när allt verkar hopplöst.
Ska bara anpassa mig till alla ryska ord och namn.

Boken har även i efterhand gjort om till ett dataspel vilket jag inte är förvånad över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar