Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

tisdag 22 februari 2011

Citadels ett underbart roligt spel

I Lördags var jag hemma hos några kompisar och spelade Citadels 
som är ett underbart roligt spel. 
Spelet ges ut av Fantasy flight games som bl.a. 
ger ut Arkham Horror och Twillight imperium, och är för 2 -7 spelare.
Spelet går ut på att du ska bygga åtta distrikt i din stad som har ett värde från 1 - 8. 
När det åttonde distriktet har byggts slutförs spelrundan och den med flest poäng vinner. 

Det låter kanske inte så spännande men i början av varje spelrunda ska spelarna välja en eller flera karaktärer (beroende på antalet spelare) med olika egenskaper. Dessa egenskaper kan hjälpa spelaren att på olika sätt komma närmare segern som t.ex. få mer guld att bygga för, fler distriktskort eller att få bygga flera distrikt under samma runda. Andra karaktärer hindrar dina motståndare från att vinna som t.ex. Lönnmördaren som mördar en karaktär, Tjuven som stjäl någons guld, eller Krigsherren som förstör någons distrikt. 
Det gäller att försöka lista ut vilka fördelar som man själv behöver under kommande runda och vilka karaktärer ens medspelare kommer att välja. Därmed brukar det bli ett väldigt hummande kring bordet när karaktärerna ska delas ut.
Spelet har mysiga och stämningsfulla bilder och din stad kan bestå både av tavernor, hamnar, utkikstorn, palats och drakportar. 



Numera går det även att köpa både originalspelet och expansionen i samma låda för 228 kr på SF bokhandeln. http://www.sfbok.se
Helt klart värt pengarna enligt mig. Spelet är heller inte onödigt krångligt eller svårt att komma igång med. En spelomgång tar ungefär en timme. Så det går att försöka få revansch flera gånger på en kväll. Vilket inte jag lyckades med sist, men hoppas på bättre tur nästa gång. Bara jag inte både blir mördad och rånad under samma runda som sist. JAG KRÄVER HÄMND!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar