Vem är jag?

Välkomna!

Jag har alltid älskat att skapa. Att få sätta sig ner och låta idéerna flöda har varit en naturlig del av mitt liv. Här får ni ta del av det jag pysslar med för tillfället. Det kan vara allt ifrån smycken och virkning till konst. Välkomna till min värld.

söndag 20 mars 2011

Potatispizza: Recept

I fredags hade vi lite fredagsmys och jag gjorde en av mina favoritpizzor nämligen Potatispizza. Det låter kanske lite märkligt men detta är supergott och känns lite mer lyxigt än en vanlig ost och skinkpizza. Detta blev jag bjuden på av en Dansk kompis och har därefter gjort denna underbara rätt flera gånger. Väldigt enkel och god. Här kommer receptet.


Ingredienser:

Pizzadeg (den bästa pizzadegen som jag alltid använder mig av)

Till en pizza
 
1 dl fingervarmt vatten
1/2 msk olja
2 krm salt
1/4 (12 g) jäst
2-2 1/2 dl vetemjöl

Lös upp jäst i vattnet, saltet och oljan.
Rör därefter ner vetemjölet och arbeta degen smidig.
Sätt ugnen på 225 grader.
ett tips om ni vill ha en krispig botten är att sätta in plåten medan ni gör färdigt toppingen så att den är riktigt varm när ni lägger på pizzabotten. Då bakas den underifrån och blir krispig. Den lossnar även lättare från plåten.

Pizzatoppingen

1 Mozzarella
Skalade potatisar (som skivas tunt)
Bacon
Rosmarin (Helst färsk)
Olivolja
Flingsalt

Smula mozzarellan och fördela den jämt över botten. Täck sedan hela pizzan med den skivade potatisen. Lägg därefter mindre bitar av baconen ovanpå potatisen och skvätt lite olivolja över pizzan. Strö över lite flingsalt och avsluta med lite färsk rosmarin. Låt pizzan stå i ugnen tills potatisen är färdig och har fått lite färg.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar